Training Zakelijk Telefoneren
Zakelijk Telefoneren, hoe doet u dat het beste?
Telefoneren wordt steeds minder gedaan. Dit komt omdat men bellen spannend vindt. Men verstuurt liever een mail want dit is veilig en er wordt gedacht dat dit sneller is. Maar bij het verzenden van de mail spookt de gedachte al rond in uw hoofd dat u hoopt snel reactie zal ontvangen zodat u verder kan werken aan die opdracht en vervolgens duurt het een paar dagen voordat u een reactie ontvangen heeft. Op deze manier stapelt uw werk op omdat er geen tempo in zit. Wanneer u zou bellen met dezelfde boodschap als in de mail zal u direct antwoord krijgen, u kan er direct mee aan de slag en u toont initiatief: hoe goed voelt dat?
Maar hoe pakt u het zakelijk (/persoonlijk) telefoneren aan?
Telefoneren is het beste en meest sociale medium van alle social media. Een professioneel telefoongesprek is niet alleen het visitekaartje voor degene die telefoneert maar ook voor de afdeling en de organisatie waarvoor u werkt. Tijdens het telefoneren schept het een eerste beeld van de persoon door zijn stem, spreektempo, intonatie en woordgebruik. Dit gebeurt omgekeerd hetzelfde. Het is belangrijk een goede indruk te maken in de eerste fase van het gesprek. De eerste indruk is bovendien van invloed op het verder verloop van het gesprek.
Het gesprek
Het brengen van de boodschap wordt ingekleurd door ons eigen referentiekader. Het is voor velen moeilijk zich in te leven in de ‘’ontvanger’’. Toch is dat een must, anders komt de boodschap niet aan. Er kunnen verschillende dingen fout gaan bij het communiceren via de telefoon. De zender kan verkeerde handelingen verrichten of niet goed ‘uitzenden’; de ontvanger kan wellicht niet helemaal goed ‘ontvangen’.
Het begin van een effectief telefoongesprek is de voorbereiding. U bepaalt het doel van het gesprek, u stelt een duidelijk leidraad op van het gesprek, of desgewenst een script en u bereidt u voor op mogelijk tegenwerpingen, vragen en/of klachten. Al deze factoren kunnen het gesprek beïnvloeden en daar kan u rekening mee houden.
Rondom deze gesprekken zijn er verschillende zaken die een rol kunnen spelen. Als eerste zie je elkaar niet. Het maakt niet zoveel uit of dit een voordeel dan wel een nadeel is. Waar u u bewust van moet zijn, is dat het contact en de aandacht is gericht op geluid.
We kunnen dus stellen dat verbale aspecten een rol spelen. Maar ook non-verbale aspecten zijn belangrijk om uw gesprek kracht bij te zetten.
Voor Sales Synergy is het een pré om ‘zakelijk telefoneren’ te beheersen. Het bespaart u tijd, het is persoonlijker, het is beter voor de bedrijfscultuur en het vergemakkelijkt uw werk.
Sales Synergy biedt de workshop ‘’Zakelijk Telefoneren’’ aan. In de workshop komen de volgende onderdelen aan de orde:
Telefonische Communicatie
Spreekgedrag Factoren
Irritaties Voorkomen
Structuur in het gesprek
Wilt u als organisatie/of als professional hier meer over weten en hier meer aandacht aanbesteden? Neem contact met ons op via ons contactformulier of bel naar: 0348-752716
Comments are currently closed.