Training Luisteren
Luisteren. Het lijkt zo makkelijk. Ook al letten we niet helemaal op wanneer er iets wordt gezegd, toch dringt er veel van het besprokene tot ons door.
Maar als er gevraagd wordt: ‘’Herhaal eens wat er is besproken?’’ dan is dat toch lastig of niet volledig. Hoe komt dat we toch niet helemaal meer kunnen reproduceren wat er is gezegd?
Wat is het verschil tussen horen en luisteren?
Horen is passief en luisteren is actief. Samen met spreken zijn dit de belangrijkste communicatiemiddelen van de mens. Om zodoende te kunnen communiceren is het een voorwaarde dat je een goed luistervermogen hebt. Dit hangt onder andere af van ons taalbegrip, uitdrukkingsvermogen, het vloeiend spreken en articuleren.
Een goede hoor- en luistervaardigheid zijn een vereiste voor lezen, schrijven, grammatica en abstract denken.
Er zijn vier verschillende luisterniveaus:
- Cosmetisch luisteren
- Luisteren op gespreksniveau
- Aandachtig luisteren
- Empathisch luisteren
In het binnenoor analyseren de gehoorcellen van het slakkenhuis de geluiden en leiden deze door middel van impulsen naar de hersenen. Uit onderzoek is gebleken dat hoge tonen de hersenen de meeste energie opleveren. Daaruit kan worden gesteld dat het oor als een dynamo werkt voor de hersenactiviteit.
Luisteren begint met aandacht geven. Luisteren is niet alleen aardig en beleefd maar heeft ook voordelige effecten:
Het creëert vertrouwen
Het zorgt voor geloofwaardigheid
Het is ondersteunend
Ontvangt veel informatie
Het creëert een spiegeleffect
Door middel van goed luisteren kan je bij de gesprekspartner positieve gevoelens oproepen. Die positieve gevoelens vertalen zich in een goede prospect dan wel klantrelatie. Iemand die de indruk heeft dat er naar hen wordt geluisterd, voelt zich gewaardeerd en gerespecteerd.
Uiteindelijk kunnen we zeggen dat wanneer je oprecht en goed luistert, je gebruik maakt van het receptieve en expressieve luistervermogen, waardoor de communicatie wordt bevordert en in een relatief korte tijd een positieve interactie opbouwt.
Goed luisteren:
Je werk wordt er makkelijk van!
Wil jij ervaren hoe de diverse luistervormen een positieve uitwerking bieden in jouw gesprekken? Volg dan onze training.
Bent u geïnteresseerd of heeft u vragen?
Neem contact met ons op via ons contactformulier of bel naar: 0348-752716
Comments are currently closed.